Inlagd lök

Köpte en säck gul lök och det visade sig att det fanns väldigt små lökar där i som jag kände att jag egentligen inte hade nån nytta av. Då kom jag på att man kan lägga in. Borde ju vara gott till det mesta.. Jag älskar lök!

6-8 st små gula lökar
(kan ju ha stora, bara att skära mer) skurna i klyftor så dem hänger ihop i rotsystemet


Koka upp ca 1 liter vatten, 3 dl socker, kryddpeppar, kryddnejlika,
sen lite ingefära i (malen lr riven eller hel spelar ingen roll, jag använde malen och det smakade gott men blev bara lite grumligare lag)
Lägg i löken och häll i 2-3 dl ättika.

Låt koka i ca 15 min, löken får inte vara överkokt men ej heller för hård så smaka gärna av.


Vid det här laget så smakar allting jättegott men då fick jag syn på den pressade citronsaften jag använt tidigare på dagen till en annan inläggning. Så jag hällde i ca 1½ dl citronsaft. Kan bara säga mumma =) Kanongott.
Häll över i rena burkar, helst helt fyllda. Skruva åt locken och in i kylen.

Låt detta stå ett par dar och dra till sig. Ju längre det står desto mer smak blir det.


Kommentarer
Postat av: Victoria

2009-12-22 @ 23:04:43
URL: http://nineintheafternoon.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0